2 Cara Jituh menyembuhkan Bengkak Nodus Limfa!!

2 Cara Jituh menyembuhkan Bengkak Nodus Limfa!!



Mungkin kita boleh  flash back Tentang penyakit alm Olga Syahputra nodus limfa yang mematikan ini.

Tapi tak disangka rupannya ada 2 cara yang boleh menyembuhkan penyakit tersebut.


Secara umum, Nodus Limfa terletak antara leher, di bawah rahang dan dagu, belakang telinga, di bahagian belakang kepala, ketiak dan selangkangan. Ketika Nodus Limfa membengkak,
ia boleh membawa kepada masalah yang dikenali sebagai limfadenopati atau limfadenitis. Nodus limfa mempunyai saiz seperti kacang hingga saiz telur.

Pembengkakan Nodus Limfa adalah tanda bahawa ada sesuatu yang salah di dalam tubuh. Secara umum penyebabNodus Limfa membengkak adalah Jangkitan, yang termasuk gigi bengkak, jangkitan telinga, Jangkitan demam, campak, mononucleosis, tonsilitis, radang gusi, dan infeksi kulit.

Masalah kekebalan tubuh atau gangguan autoimun, seperti Gout, lupus dan HIV, juga dapat menyebabkan pembengkakan Nodus Limfa. Kadang-kadang, kanser dan ubatan-ubatan tertentu juga menyebabkan masalah ini.

Di samping Nodus Limfa boleh  membesar, pembengkakan nodus Limfa juga boleh  menyakitkan. bergantung pada penyebabnya, gejala dari Nodus Limfa  termasuk hidung berair, sakit tekak, demam, batuk, tungkai bengkak, keringat di malam hari dan sering lelah.

Pengubatan untuk Nodus Limfa bergantung pada penyebabnya. Dalam beberapa kes, pembengkakan akan berkurang dalam beberapa waktu.


Namun, jika pembengkakan masih berlaku atau terus membesar selama lebih dari beberapa minggu, maka perlu dibawa ke doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Kunyit sangat efektif untuk mengurangi pembengkakan Nodus Limfa yang membesar. Kunyit mengandung anti-inflamasi serta sifat analgesik yang dapat membantu mengurangi pembengkakan dan rasa sakit. Bahkan dapat melawan infeksi dan mempercepat penyembuhan.

Cara 1 :
Campurkan 1 senduk makan serbuk kunyit dengan madu. Oleskan pada kawasan yang bengkak, tunggu 10 minit dan kemudian bilas dengan air hangat. Gunakan ubat ini dua kali sehari selama sekitar satu minggu.

Cara 2 :
Minum segelas susu hangat di campur serbuk kunyit dua kali sehari.

Tips tambahan

-Cukup istirahat untuk membantu penyembuhan.
-Mandi air hangat atau mandi biasa dua kali sehari.
-Minum 2-3 cangkir teh hijau setiap hari.
-Hindari stres fisik dan mental.
-Cubalah yoga, akupunktur, meditasi dan olahraga untuk melawan gejala.
-Berhenti merokok serta menghindari asap rokok.
-Berhenti minum alkohol kerana dapat memperburuk keadaan .
-Makan makanan yang kaya akan vitamin C dan E, zat besi, kalsium, magnesium dan asam lemak omega-3.


Ketahuilah ciri-ciri pembengkakan Nodus Limfa yang menyebabkan penyakit serius. Berhati-hati dengan ciri-ciri di bawah ini,  perhatikan baik-baik bejolan yang ada pada tubuhmu.

-Benjolan tak merasa sakit saat disentuh. Tetapi saat ditekan malah semakin keras dan membesar.
-Bengkak muncul tanpa sebab, padahal tubuh dalam kondisi sihat.
-Pembengkakan sudah terjadi selama 2 minggu dan tak kunjung hilang.
-Pembengkakan juga disertai dengan demam yang tak sembuh-sembuh.
-Berat badan menurun selama benjolan itu ada.
-Disertai sakit pada tekak.



Apabila kamu merasakan benjolan yang seperti gejala di atas, lebih baik membawanya untuk  pemeriksaan doktor. Boleh jadi benjolan tersebut akan membawa kepada penyakit yang lebih serius. Seperti pembentukan abses dan infeksi aliran darah. Keduanya sangatlah berbahaya bagi kesihatan tubuh.

kongsikan artikle ini

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...