ALLAHUAKBAR INILAH ORANG-ORANG YANG RAJIN SOLAT TAPI MASUK NERAKA AKHIRAT KELAK.

ALLAHUAKBAR INILAH ORANG-ORANG YANG RAJIN SOLAT TAPI MASUK NERAKA AKHIRAT KELAK.


Dalam hadith, Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya kali pertama yang ditanya (meminta dan meminta pertanggungjawaban) dari amalan seorang hamba pada hari kiamat adalah solatnya. Jika solatnya baik maka dia bernasib baik dan apabila solatnya patah, itu adalah kerugian baginya. “[HR. Tirmidzi]

Untuk itu, sangat penting bagi kita untuk sentiasa mendirikan sembahyang. Walau bagaimanapun, dizaman moden hari ini seolah-olah banyak orang yang telah mula menunaikan solat. Walaupun hanya untuk alasan remeh, seseorang boleh dengan mudah meninggalkan doa.

Malah pada hari ini ramai orang yang menganggap doa itu hanyalah rutin penyembahan. Ada juga orang yang melakukan doa kerana terpaksa dan sebagainya. Perkara-perkara seperti ini adalah penyebab seseorang yang rajin berdoa tetapi pergi ke neraka, kerana dalam menjalankan ibadah mereka tidak ikhlas melakukannya.

Dan inilah beberapa kumpulan orang yang rajin berdoa tetapi pergi ke neraka.

1.Persendakan Solat Dan Berbohong.

Berbohong adalah salah satu dosa besar dan diancam dengan hukuman yang menyakitkan di akhirat. Dengan cara ini, kebiasaannya kelihatan menjadi kebiasaan di kalangan rakyat. Malah, tidak kira betapa kecilnya dusta masih akan dianggap sebagai dosa besar.

Walaupun ada seseorang yang rajin berdoa dan menyembah, tetapi jika lidah suka berbohong, doa dan ibadah akan sia-sia. Kerana kebohongannya akan menghapus perbuatannya. Dan jika dia mati dengan tidak bersungguh-sungguh kepada Tuhan, dia akan dimasukkan ke dalam neraka.

Allah SWT berfirman:

“Orang-orang yang membuat tipu daya hanyalah orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Allah, dan mereka adalah pendusta” [QS. Ayat An-Nahl 105]

Berbohong menunjukkan satu ciri munafik. Itulah sebabnya kita sebagai umat Islam sepatutnya menjauhkan diri daripada nama dusta, kerana ia boleh menimpa kita berdua di dunia dan di akhirat.

Sembahyang tetapi minum air arak.
Ini sering ditemui di kalangan orang ramai, banyak orang yang melakukan sembahyang tetapi suka minum minuman keras. Inilah hasilnya apabila menganggap doa hanya sebagai rutin semata-mata, supaya dalam menjalankan tidak disertai dengan hati yang ikhlas.

Minuman keras adalah sejenis minuman yang memabukkan. Dan jenis minuman ini dilarang oleh Islam. Kebanyakan orang yang berdoa tidak semestinya mengelakkan minuman keras (khamr).

Nabi sendiri mengatakan bahawa setiap minuman keras adalah ibu dari segala macam kejahatan, bahkan Nabi juga mengharamkan setiap muslim untuk mendekati khamr, apalagi meminumnya. Sama ada atau tidak, khamr adalah haram yang tidak boleh diminum oleh seorang muslim.

Rasulullah juga mengutuk orang-orang yang berurusan dengan minuman keras (khamr), kerana sebagai umat Islam wajib hukum untuk mengelakkan khamr dan menjauhkan daripadanya. Dan segera bertaubat jika pernah meminumnya, kerana walaupun doa itu rajin, tetapi jika suka minum khamr maka neraka akan menjadi tempat kembalinya.

Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang meminum khamr, pasti Allah akan memberi dia minum air panas Neraka” [HR. Al Bazzar]

3.Solat tetapi Syirik percayakan dukun

Orang yang berdoa tetapi dia percaya dengan dukun atau peramal adalah orang yang boleh dikatakan berdoa tetapi dia pergi ke neraka. Seperti yang kita tahu, dukun adalah orang yang mendakwa bahawa dia mengetahui perkara-perkara yang tidak kelihatan dan tersembunyi.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, orang yang percaya kepada dukun tidak akan diterima selama 40 hari. Selain itu, percaya dengan dukun termasuk dalam kategori dosa besar.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu. Kepercayaan dalam dukun juga boleh dikategorikan sebagai mushrik, kerana dukun adalah orang yang bersekutu dengan jin. Dan jika kita mempercayainya, maka kita akan terdedah kepada shirk.

Untuk itu, jika ada orang yang berdoa tetapi percaya kepada dukun, pusaka, dan sebagainya, maka dia akan diancam dengan dosa yang sangat besar.

Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa datang kepada peramal atau dukun maka dia membenarkan apa yang dia katakan, maka sesungguhnya dia telah menghalangi apa yang telah diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW” [HR. Abu Dawud, di Turmudhi dan Ibn Majah]

4.Solat Tetapi Suka Gosip Kekurangan Orang Lain.

Allah SWT berkata,
“Siapakah yang memasukkan kamu ke dalam Saqar?” Mereka menjawab: “Kami tidak termasuk orang-orang yang berdoa, dan kami tidak memberi makanan kepada orang miskin, dan kami membicarakan orang-orang bodoh, dan kami menafikan hari pembalasan, sehingga datang kepada kami kematian “. Oleh itu, mereka tidak akan berguna kepada mereka yang memberi syafaat dari mereka yang memberi syafaat. “[QS. Al-Muddaththir ayat 42-48]

Dalam ayat di atas, salah satu sebab orang pergi ke neraka adalah kerana mereka suka bercakap tentang keburukan orang lain. Orang yang mendirikan sembahyang, tetapi suka bercakap tentang keburukan orang lain maka dia akan ditempatkan di neraka Saqar.

Allah melarang kita untuk bercakap tentang kehinaan orang lain, Tuhan berkata:

“Wahai orang-orang yang beriman, berikanlah sebahagian dari prasangka, kerana sebahagian dari mereka adalah dosa. Dan jangan cari orang jahat dan jangan gosip antara satu sama lain. Adakah ada di antara kamu yang suka makan daging adiknya yang mati? Kemudian pasti anda merasa jijik dengannya. Dan bertakwalah kepada Allah. Allah adalah Penerima yang dikasihi, Yang Maha Pemurah. “[QS. Al-Hujarat ayat 12]

5.Solat tetapi mengabaikan anak-anak yatim

Orang yang berdoa tetapi mengabaikan anak-anak yatim dimasukkan ke dalam kumpulan orang yang menolak agama. Ini jelas dijelaskan dalam surat al-Qur’an Al-Ma’un.

Jadi, orang yang berdoa tetapi tidak mahu membantu golongan miskin, mengabaikan anak-anak yatim, dan enggan membantu orang lain dimasukkan ke dalam golongan yang celaka. Jadi, walaupun dia tuan ibadat maka dia juga boleh pergi ke neraka kerana dia menyia-nyiakan anak yatim.

Harapan boleh menjadi refleksi dan boleh berguna. Terima kasih.

Credit Nasihat Media

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...