Tak Perlu Beli Baru! Begini Cara Mudah Membersihkan Kacamata Dengan Tepat, Baik Kacamata Yang kabur Maupun Tergores!

Tak Perlu Beli Baru! Begini Cara Mudah Membersihkan Kacamata Dengan betul , Baik Kacamata Yang kabur ataupun Tergores!



Bagi Anda yang menggunakan kacamata, tentunya sangat memerlukan informasi tentang cara membersihkan kacamata yang benar.

Sebab, cara yang salah dalam membersihkan kacamata akan membuat kacamata Anda tergores. Apabila telah tergores tentu kurang  selesa ketika dipakai.

Idealnya, setiap dua tahun sekali kacamata harus diganti. Namun dengan alasan penjimatan, banyak orang yang memakai kacamatanya hingga benar-benar rosak dan tidak boleh dipakai lagi.

Sebenarnya hal itu tidak jadi masalah jika Anda mau menjaga dan membersihkan kacamata Anda. Sebab jika kacamata yang telah rosak tetap dipakai, risiko kerosakan mata hingga alergi pada kulit menjadi ancaman serius.

Oleh kerana itu, untuk membersihkan kacamata dengan betul, ikutilah tipsnya berikut ini.

Cara Membersihkan Kacamata Dengan Tepat Dan Betul

Untuk membersihkan kacamata Anda, lakukan saja 3 langkah berikut ini:

Sebaiknya dibasahi terlebih dahulu kacamata sebelum membersihkannya. Jangan membersihkan dalam keadaan kering kerana mudah menimbulkan goresan kekal.


Pakailah sabun yang lembut dan tidak mengandung alkohol untuk membasahi kacamata. Lebih utama lagi jika Anda pakai carian khusus pembersih kacamata.

Selanjutnya cuci kacamata menggunakan air dingin yang mengalir. Air panas akan merosak lapisan pelindung kacamata. Setelah itu keringkan menggunakan kain atau lap berserat mikro. Kain atau lap jenis ini sangat lembut. Biasanya jika membeli produk pembersih kacamata juga merupakan satu paket. Cara mengeringkannya adalah dengan mengelap satu arah saja dengan lembut.

Terakhir, simpanlah kacamata Anda pada tempat khususnya ketika tidak digunakan. Ini penting untuk menghindarkan kacamata dari paparan debu.

itulah 3 langkah mudah dan tepat dalam membersihkan kacamata dengan benar agar tidak menjadi kabur dan meninggalkan goresan.

Jika dirasa artikel ini bermanfaat, like dan share artikel ini. Kami akan update tips dan info bermanfaat lainnya di sana.

Sumber: nasehat islam



No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...