Berhati-hati ! Jangan Makan Mangga Diiringi Dengan ‘3 Buah Ini’, Jika Diabaikan Boleh membawa maut Akibatnya!

Berhati-hati ! Jangan Makan Mangga Diiringi Dengan ‘3 Buah Ini’, Jika Diabaikan Boleh membawa maut  Akibatnya!


Siapa  yang tidak  suka makan mangga? Rasa buah mangga ini digambarkan sebagai campuran eksotis rasa peach dan nanas, campuran sempurna manis dan asam. Tapi ada beberapa hal yang harus kamu tahu tentang mangga, kerana ada beberapa orang yang alergi terhadap mangga.

Maka dari itu, kamu harus tahu mangga harus dimakan seperti apa baru sihat untuk badan manusia. Selain itu, mangga juga boleh menyebabkan kematian jika dimakan bersama dengan beberapa makanan . jom, kita semak:

Kandungan buah mangga:

Mangga merupakan salah satu buah yang paling bergizi. Satu cangkir mangga menyediakan kandungan vitamin C hampir 25% dari asupan harian yang direkomendasikan, dua pertiga dari makanan harian untuk vitamin A, dan jumlah yang baik dari vitamin B6, vitamin E, pektin, fosfor, kalium, dan magnesium.

Selain itu, mangga juga kaya pythochemicals, seperti astragalin, betakaroten, dan quercetin, yang dapat membantu melindungi tubuh terhadap kerosakan akibat radikal bebas.

Mangga yang kaya akan vitamin A yang dapat mencegah kolesterol melekat pada pembuluh darah, jadinya sangat sesuai untuk dimakan oleh pesakit penyakit jantung. Mangga juga boleh menyeimbangkan remnesan lemak, sehingga kulit menjadi lebih lembab.

Mangga juga kaya vitamin C yang berfungsi sebagai antioksidan, dapat memperlambat penuaan dan mencegah kanker.

Manfaat makan mangga:

1. mengubati batuk


Khasiat mangga juga dimungkinkan untuk mengubati batuk dan hidung berair, Pada kulit buah mangga sangat banyak terdapat kandungan ubat semulajadi, untuk mengatasi dan mencegah penyakit.

2. Menurunkan kolesterol

Tingginya tingkat pektin dan Vitamin C dalam buah mangga telah terbukti dapat menurunkan kadar kolesterol, terutama LDL kolesterol.

3.Meningkatkan kualiti mata

Buah Mangga mengandung vitamin A, anti-oksidan kuat yang diketahi untuk meningkatkan penglihatan mata dan melindungi terhadap usia degenerasi makula terkait.

4. Mencegah kanser

Sebatian fenolik yang ditemukan di mangga, seperti quercetin, isoquercitrin, astragalin, fisetin, dan methylgallat, telah terbukti memiliki manfaat sebagai anti-oksidan dan sifat anti-kanser. Buah Mangga juga tinggi pektin. Penelitian telah menunjukkan bahwa pektin memiliki efek perlindungan terhadap kanser pada saluran pencernaan.

5. Membantu dalam pencernaan

Buah Mangga sangat membantu dalam mengubati masalah pencernaan. Buah Mangga mengandung enzim pencernaan yang membantu memecah protein untuk memfasilitasi penyerapan dalam tubuh, sehingga meningkatkan sistem pencernaan. Kandungan serat dalam mangga juga membantu dalam pencernaan.

Yang harus diperhatikan ketika makan mangga:

Sama seperti semua makanan, mangga juga tidak sesuai apabila dimakan bersama dengan beberapa makanan di bawah ini:

1. Seafood

Mangga dan seafood sama-sama mudah membuat alergi. Apabila dimakan bersama, maka akan berbahaya juga kerana tidak mudah dicerna.

2. Makanan pedas (termasuk bawang)

Mangga mengandung asam amino yang agak tajam. Kalau ditambah dengan makanan pedas, maka akan merosakkan dan membahayakan ginjal.

3. Nenas

Mangga dan nenas sama-sama mengandung asam dan tajam untuk saluran pencernaan. Apabila dimakan bersamaan, akan menyebabkan rasa gatal-gatal, sakit, bengkak, kram pada tangan, kaki dan lidah, berpeluh, dan jika parah penyakit usus.

Jangan makan mangga jika:

1. Tidak matang

Ketika mangga belum matang, mungkin ada getah yang mengalir keluar, dianggarkan bahawa getah inilah yang menyebabkan alergi dari mangga.

Getah yang melekat pada kulit mangga memang boleh menyebabkan gatal-gatal, jerawat, ruam, bahkan muntah-muntah.

Reaksi alergi setiap orang berbeza-beza. Ada orang yang habis makan mangga merah-merah dan bengkak di sekeliling bibirnya, ada juga yang suaranya jadi serak. Penderita asma juga harus mendengar saran doktor untuk tidak makan mangga.

Jika terjadi alergi ketika makan mangga, hal pertama yang harus dilakukan adalah mencuci bersih getah yang berada di dalam mulut dengan air dingin. Lalu mampatkan bahagian mulut tadi dengan tuala dingin, setelah itu juga boleh segera ke hospital atau ke farmasi  untuk beli ubat.

2. Penyakit nefritis

Segala sesuatu memang tidak boleh dimakan terlalu berlebihan. Mangga adalah buah yang kaya akan protein sehingga makan mangga mudah kenyang.

Oleh kerana itu, jangan makan mangga sehabis makan, apalagi setelah makan yang pedas-pedas. Sebelumnya ada kes seseorang makan mangga kebanyakan, pada akhirnya orang tersebut menderita penyakit nefritis (kerosakan pada bahagian ginjal).

3. Penyakit kulit atau tumor

Orang yang menderita penyakit kulit atau tumor tidak disyorkan untuk makan mangga kerana mangga mengandungi racun yang bersifat ‘lembab’. Penyakit kulit seperti ekszema, luka nanah, penyakit ginekologi seperti keputihan, penyakit internal seperti edema, beri-beri, dan sebagainya disebabkan kerana tubuh yang lembab.

Semoga artikel ini bermanfaat ya! Jangan lupa untuk SHARE dan LIKE agar rakan dan saudaramu tahu akan info penting ini!

Sumber. nasihatkesihatan

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...