5 Perkara yang anda akan alami apabila anda tidur di bilik berhawa dingin semalaman

 5 Perkara yang anda akan alami apabila  anda tidur di bilik berhawa dingin semalaman



kewujudan penciptaan AC atau alat penghawa dingin  sangat berguna, terutama ketika udara menjadi sangat sihat. peluh yang keluar dan perasaan panas sangatlah tidak nyaman dan mengganggu. Apalagi jika kamu sangat ingin tidur nyenyak pada malam hari. Maka, menghidupka AC menjadi pilihan yang aman dan nyaman.

Namun, tahukah kamu bahawa tidur di dalam ruangan ber-Ac selama semalaman boleh menyebabkan bahaya kesihatan? dipetik dari thehealthsite.com, ini dia penjelasannya.

1. kesakitan di seluruh badan

Saat kamu tidur dengan disertai dengan penghawa AC, suhu ruangan memang boleh menjadi dingin dan terasa nyaman. Namun suhu rendah ini mampu menyebabkan rasa sakit atau sakit di seluruh tubuh. Rasa sakit yang umumnya muncul adalah sakit kepala, sakit punggung, dan kontraksi otot.

2. Badan demam

Suhu dingin ruangan juga boleh membuat tubuhmu demam hingga sakit. Maka tak heran bahwa saat kamu bangun tidur, kamu akan bersin-bersin. Apalagi jika kamu tidur dengan suhu AC 16 darjah celcius.

3. Kulit kering

Dinginnya suhu AC mampu menyerap wap air dari manapun, termasuk tubuhmu. Hal ini bisa merampas kelembaban kulit dan membuat kulitmu jadi cenderung kering,

4. keletihan akibat Ketika menyalakan AC, tentu kamu akan menutup ruangan agar udara dingin selalu terasa. Namun tindakan ini menutup kemungkinan terjadinya pergantian udara. Kamu membatasi masuknya udara segar. Kurangnya udara segar bisa membuatmu mudah mengalami kelelahan.

5. Masalah pernafasan

Selain mudah penat, udara yang tidak berganti di dalam ruangan boleh menjadi tempat ideal bagi kulat dan bakteria untuk berkembang biak. Hal ini boleh belaku dengan meningkatnya masalah pernafasan.

Maka, itulah beberapa bahaya kesihatan yang boleh mengintai ketika kamu tidur di ruangan dengan AC yang menyala selama semalaman. Agar kamu tidak terhindar dari bahaya tersebut, gunakan AC seperlunya saja.

sumber : merdeka.com

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...