‘5 Perbuatan Berbahaya’ Ini Tidak Boleh Dilakukan Pada Bayi Yang Baru Lahir, Namun Seringkali Dilakukan ibu bapa pada masa kini... Jom baca dan kongsikan

‘5 Perbuatan Berbahaya’ Ini Tidak Boleh Dilakukan Pada Bayi Yang Baru Lahir, Namun Seringkali  Dilakukan ibu bapa pada masa kini...



Semua ibubapa pasti menginginkan yang terbaik untuk anaknya. Namun, segelintir ibubapa  yang belum faham bagaimana cara untuk mengurus  anak, jestru malah membuat si kecil merasa tidak selesa, bahkan menyebabkan bayi membesar dengan tidak baik atau sakit.

5 perkara di bawah ini adalah contoh yang tidak boleh dilakukan pada bayi yang baru lahir:

1. Mencukur rambut

ibubapa biasanya mencukur rambut bayi ketika mereka sudah berusia 1 bulan atau 100 hari, hal ini dilakukan agar di masa hadapan rambut si kecil dapat tumbuh cepat dan banyak.

Namun, sebenarnya hal ini malah dapat mengganggu pertumbuhan anak, kerana pencukur sebenarnya boleh merosakkan folikel rambut bayi.

Pertumbuhan rambut bayi yang baik tidak bermakna kualiti rambut baru pada masa akan datang. Kira-kira apabila bayi berumur 6 bulan, folikel rambut kanak-kanak akan berubah dengan sendirinya. Jadi, tentang pertumbuhan rambut bayi tidak perlu bimbang, selagi nutrien dipenuhi, rambut akan jatuh dengan sendirinya.

2. Mencium bibir atau mencubit pipi



100% ibubapa kerap melakukannya, namun sebenarnya hal ini tak boleh dilakukan. Dengan mencubit pipi, maka akan meninggalkan warna merah dan kebiruan ke dalam kulit. Perubahan warna yang merupakan hasil dari aksi mencubit merosakkan pembuluh kapilari dalam kulit.

Pembuluh darah di bawah kulit yang rosak membuat kawasan yang di cubit menjadi lebam. Selain itu, juga dapat menyebabkan terbentuknya pembekuan darah / gumpalan darah di bawah kulit yang dikenal sebagai 「Hematom」.


Daya tahan bayi yang baru lahir masih belum kuat, biasanya banyak orang dewasa akan merasa geram akan langsung menciumnya, padahal sebenarnya dengan begitu bakteri dapat lebih mudah merebak pada bayi dan menyebabkan si kecil sakit. Oleh kerana itu, sebaiknya jangan mencium mulut bayi.

3. Tidak membersihkan kerak kepala

Kebanyakan ibubapa merasa kerak tidak boleh dibersihkan dan menganggap kerak berguna untuk melindungi kulit kepala. Padahal sebenarnya itu adalah sekresi kulit kepala yang dapat menyebabkan kegatalan dan mengganggu pertumbuhan rambut.

Oleskan minyak zaitun ke area kepala yang berkerak sambil dipicit-picit lembut, kemudian biarkan beberapa jam supaya kerak jadi lembut dan lebih mudah diangkat. Kemudian, syampukan rambut bayi ketika mandi, maka keraknya ikut jatuh.

4. Posisi tidur bayi

Membiarkan bayi tidur terlentang dalam jangka waktu yang panjang akan membuat kepala bayi menjadi lurus. oleh itu, posisi bayi ketika tidur sebaiknya berganti-ganti, kadang ke kiri, kadang ke kanan, kadang lurus.

Setelah minum susu, sebaiknya tidak membiarkan bayi tidur terlentang, agar tidak mudah muntah atau tersedak. Ketika bayi sedang terlentang ke samping kanan atau kiri, sebaiknya berhati-hati, jangan sampai telinga tertindih.

5. Menyalakan lampu ketika tidur

ibubapa baru biasanya suka menyalakan lampu di malam hari, agar lebih mudah mengamati bayi, namun hal ini tidak hanya berpengaruhi pada kualiti tidur si kecil, tapi juga mempengaruhi perkembangan visualnya.

Cahaya yang mengenai tubuh si kecil, akan membuatnya cemas, tegang, sulit tidur dan mudah terbangun. Bayi yang tidur di bawah cahaya lampu memiliki peratus terkena miopi (rabun jauh) 4 kali lebih tinggi dibanding bayi yan tidur dalam gelap.

Oleh itu, untuk menjaga kesihatan si kecil, sebaiknya ibubapa haruslah belajar lebih banyak tentang bagaimana cara mengasuh anak yang betul . Jom share artikel ini ke rakan dan orang lain  agar mereka tahu!

Sumber: nasihat kesihatan

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...