Tidak Harus Berbentuk Tunai, Begini Cara Menafkahi Isteri Secara Zahir

Tidak Harus Berbentuk Tunai, Begini Cara Menafkahi Isteri Secara Zahir



Bagi suami yang jarang memberi isteri Nafkah....

Apabila berkahwin dan berkeluarga, isu utama adalah suami yang tidak memenuhi nafkah zahir kepada isteri. Sehingga ia membuat kepala menjadi pusing untuk memikirkannya.

Padahal sebenarnya nafkah zahir itu tak hanya dengan berbentuk wang tunai, tapi juga boleh dengan cara ini.

Memetik ruangmuslimah.com, berikut adalah cara menafkahi istri secara zahir.

1. Memberi Semua Gaji Nya kepada Isteri Sama ada Tunai Atau Tidak Tunai (Pindah)


Model pertama adalah  suami memberi gaji penuh kepada isteri, baik secara tunai maupun bukan tunai, sesuai dengan situasi keadaan pasangan.

2. Memberi "Masa" Wang Belanja Selepas Kurang Dengan Kos Operasi

Sebenarnya cara ini hampir sama dengan yang pertama, tetapi di sini perbezaannya adalah cara pengurusannya. Pada mulanya suami mempunyai gaji, suami dan isteri menghitung keperluan rumah tangga bersama-sama.

Sebaik sahaja keperluan rumah tangga masih telah penuhi, maka selebihnya memenuhi keperluan tetap diberikan kepada isteri yang akan digunakan untuk memenuhi keperluan secara tiba-tiba.


3. Suami dan isteri menjalankan peranan mereka masing-masing

dalam hal ini, suami dan isteri mempunyai wang untuk memenuhi keperluan isi rumah. Bentuk pembahagian tugas, beban rumah tangga agar tidak ditanggung oleh satu pihak.

misalnya suami mempunyai wang untuk memenuhi keperluan pembayaran besar seperti bayaran bulanan kereta dan sebagainya.

Walaupun isteri yang bertanggungjawab untuk memenuhi keperluan kecil seperti (perbelanjaan atas keperluan asas, membayar bil elektrik dan lain-lain)

4. Suami Memberi Wang Kepada Isteri Harian atau Mingguan (Bukan Bulanan) Berdasarkan Jumlah Perbelanjaan

Perkara terakhir ini mungkin agak sukar untuk isteri, kerana di sini suami yang mengatur segala-galanya. Isteri hanya diberi nafkah setiap hari atau mingguan, dan ia hanya digunakan untuk keperluan penggunaan harian rumah. Keperluan yang tidak digunakan secara kekal oleh suami.


Setiap keluarga mempunyai cara dalam menguruskan kewangan dengan cara yang berbeza. Dan tidak bijaksana untuk isteri untuk membandingkan cara yang dikehendaki dengan membandingkan caara jiran atau saudaranya dalam cara dia dan suaminya mengaturnya.

Sikap yang suka membandingkan hanya akan merosakkan hubungan harmoni antara suami dan isteri. Setiap cara mempunyai kelebihan dan kelemahan masing-masing. Dan setiap isi rumah juga mempunyai keadaan yang berbeza.

Walau bagaimanapun, Ketika Allah menguji dengan memberikan suami yang tidak dapat jujur, bahkan dapat dikatakan perhitungan atau cenderung menjadi pelit, maka ia juga tetap bersyukur.

Ini boleh jadi cara untuk isteri menjadi lebih kreatif dalam mengasah bakatnya kerana bakat isteri akan berguna bagi banyak orang, terutama perempuan.

Sebagai contoh, kerana pengiraan super suami isteri mempunyai inisiatif untuk membuka perniagaan di rumah. Rupa-rupanya, perniagaan di rumah berkembang dengan banyak menghasilkan wanita yang bedaya saing dan hebat.

Boleh juga menjaga isteri supaya sentiasa zuhud. Jika gaya hidup terdahulu sebelum isteri berkahwin sangat konsumtif, maka ia boleh mengubah gaya hidupnya menjadi semulajadi kerana mendapatkan suami yang berkira.

Segala sesuatu memang selalu ada hikmah dan manfaatnya bila ditangani dengan baik dan positif.


No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...