Sering Diabaikan Kaum Muslimin, Padahal Penting Sunnah Ketika Keluar Masuk Masjid

Sering Diabaikan Kaum Muslimin, Padahal Penting Sunnah Ketika Keluar Masuk Masjid

Jangan Sampai Anda Abaikan Sunnah ini.



Adalah sangat diwajibkan bagi mereka yang beragama Islam untuk menunaikan solat 5 Waktu sehari semalam, oleh itu bagi orang-orang Islam juga diwajibkan untuk solat secara berjemaah di masjid. Dan kebanyakan orang masih mengabaikan sunnah ini. Walaupun sangat penting.

Majoriti umat Islam yang menunaikan solat jemaah tidak mengetahui sunnah masuk dan keluar dari masjid. Mereka juga tidak tahu doa - doanya sebagaimana digambarkan. itulah sebabnya kami katakan kepada mereka:

"Barangsiapa yang ingin memasuki masjid di sunnahkan baginya untuk meletakkan kakinya yang kanan dan keluar dengan kaki kirinya."

Adapun solat ketika memasuki masjid dan keluar dari masjid, kemudian perhatikan ketentuan-ketentuan berharga beberapa hadith Nabi Di Sini:

Dari Anas ra, Bahwasannya Rasulullah SAW ketika hendak memasuki masjid, dia membaca Makna: "Dengan Nama Allah, Ya Allah, Menyampaikan Shalawat Kepada Muhammad.

Ketika Keluar, dia membaca ertinya: "Dengan Nama Allah, Ya Allah, Sampaikan Shalawat Kepada Muhammad." (HR.Ibnu Sina)


Dari Abu Humaid atau Abu Usaid ra, dia berkata, Rasulullah SAW Bersabda ,'Apabila salah seorang dari kalian memasuki masjid, hendaklah dia mengucap salam atas nabi SAW kemudian membaca yang artinya : "Ya Allah, Bukakanlah Pintu-Pintu Rahmat-Mu Untukku".

Dan jika keluar hendaknya dia membaca yang artinya  : "Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon karunia-Mu.  (HR.Muslim)

kongsikan agar ramai yang mengetahuninnya dan mengamalkannya

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...