Wanita Ini Menambahkan “Dua Sudu Cuka” di Air Hangat dan Merendam Kakinya, Siapa Sangka “Apa yang Terjadi” Selepas Beberapa Jam Selepas Itu Membuatkan Ramai Tercengang! Boleh Amalkan Dalam Kehidupan Seharian.

Wanita Ini Menambahkan “Dua Sudu Cuka” di Air Hangat dan Merendam Kakinya, Siapa Sangka “Apa yang Terjadi” Selepas Beberapa Jam Selepas Itu Membuatkan Ramai Tercengang! Boleh Amalkan Dalam Kehidupan Seharian.



Siapa yang suka berendam kaki? Sememangnya nyaman  kan, boleh membuatkan  kaki ringan dan seharian langsung jadi rileks..

Selain itu, berendam kaki juga ternyata memang bagus buat kesihatan. Tapi apa kamu tahu, kalau di dalam air rendaman kaki ditambah sedikit cuka (kurang lebih dua sudu makan), kegunaanya jadi lebih hebat lagi! tidak percaya? Baca sampai habis!


Cuka itu bumbu yang gak pernah lepas dari kehidupan kita. Tapi tau gak kalau dia juga ternyata punya banyak keguanaan lainnya yang gak kita tau! Langsung aja disimak!

1. Membantu tidur nyenyak

Kalau kamu berendam selama setengah jam dengan air cuka, itu boleh membantu saraf-saraf kamu itu jadi lebih lancar! Tentu saja kalau kamu melakukan hal ini dengan berkalkerap,  tidur anda akan menjadi lebih berkualiti..

2. Menghilangkan kepenatan

Cuka putih itu juga boleh melancarkan peredaran darah dan membantu tubuh yang lelah agar peredaran oksigen juga lebih lancar dan tubuh terasa lebih ringan. Jadi, energi dan semangat kamu akan kembali..

3. Membersihkan Toksin di dalam tubuh

Di bahagian kaku ada banyak zon refleksi yang sangat hebat. Cuka itu boleh menembus kulit kaki dan meningkatkan peredaran darah, meningkatkan fungsi organ tubuh, membuang kotoran dan boleh membantu pengendalian berbagai penyakit kronis..

4. Melembabkan kulit

Kulit kaki yang kering dan pecah-pecah itu boleh disembuhkan dengan berendam air cuka selama 1 minggu. bukan itu sahaja, kulit kakimu juga jadi lebih mulus dan lembab!




5. Mencegah kelainan kuku

Banyak penyakit kuku yang boleh disebabkan oleh jamur, dengan rutin merendam kaki di air cuka selama 30 minit sehari juga boleh mencegah penyakit kuku.

6. Meredakan tekanan kaki yang suka pakai kasut tinggi ( heels)

Kalau kamu berendam air cuka secara rutin, itu boleh membuat otot kakimu lebih santai setelah mengenakan kasut tinggi dan boleh mengurangi tekanan juga.

Selain air cuka, , kamu boleh  menambahkan halia dalam air rendaman itu..

Halia punya khasiat menghangatkan tubuh badan , jadi kalau kamu berendam dengan air halia, itu boleh memperbaiki peredaran darah dan metabolisme juga! Tangan dan kakimu tidak mudah untuk dimasuki angin.

Caranya, ambil 15-30 gram halia (sekitar setengah halia ukuran sedang), iris kecil-kecil kemudian masukkan ke dalam air dan masak air kurang lebih 10 minit.

Setelah masak, tuang semua air halia ke dalam besen dan tambahkan air dingin sampai air rendaman kurang lebih 40 darja celcius yang masih boleh diterima kaki. Kamu juga boleh  sambil menggosok kakimu semasa merendam.

Wah , Tak sangka banyak kebaikannya ! Apalagi korang cubalah malam  ini juga! supaya kamu sendiri dapat merasa kebaikannya!!

dah baca tu share lah info ini untuk manfaat bersama

sumber : happytfy

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...