tahi telinga dapat menunjukkan kesihatan kita dan 8 faktor ini tidak harus diabaikan!!!

tahi telinga dapat menunjukkan kesihatan kita dan 8 faktor ini tidak harus diabaikan

Ia adalah prosedur kebersihan biasa untuk membersihkan telinga kita sekali setiap beberapa hari. Walau bagaimanapun, tidak semua kita tahu bahawa lampin mempunyai fungsi perlindungan dan boleh menunjukkan keadaan kesihatan kita.

Dengan bantuan Q-tip, anda boleh menyemak warna earwax anda. Dan kita akan menerangkan apa maksudnya.

1. Earwax kering



Penjelasan yang paling mudah untuk kekeringan earwax adalah kekurangan lemak tanpa lemak di dalam badan anda.

Selain itu, sebab itu boleh menjadi dermatitis dan penyakit kulit lain, yang boleh menjadikan kulit anda kering.

2. cengkerek cecair



Sekiranya konsistensi pernafasan anda telah berubah baru-baru ini, ia dapat menunjukkan permulaan proses keradangan. Jika ya, patut membuat temujanji dengan pakar.

3. Ketagih dengan bau yang tidak menyenangkan



Sekiranya ada bau yang tidak menyenangkan yang berasal dari earwax anda, ia boleh menandakan jangkitan di telinga tengah anda.

Selain bau, anda mungkin juga mendengar suara atau merasakan telinga anda muncul dari semasa ke semasa. Sekiranya anda mengalami simptom ini, anda patut melawat doktor ENT.

4. Earwax warna putih



Warna putih earwax anda boleh menandakan bahawa terdapat kekurangan vitamin dan mikro dalam tubuh anda, khususnya besi dan tembaga.

Itulah sebabnya ia disyorkan untuk menambah kacang dan oat ke diet anda. Ia tidak akan menjadi buruk untuk mengambil kursus vitamin juga.

5. Earwax warna hitam



Jika ia berlaku hanya sekali, tidak ada yang perlu dibimbangkan. Walau bagaimanapun, jika telinga anda gatal, dan gatal-gatal menjadi lebih kuat, maka anda perlu melawat doktor kerana warna hitam dari kuping menandakan jangkitan kulat.

6. Earwax warna coklat



Jika pelepasan telinga adalah berlebihan dan warna yang lebih gelap, ini dapat menunjukkan bahawa tubuh anda telah mengalami masa yang sangat tertekan.

Itulah sebabnya anda harus cuba menghabiskan beberapa hari dalam persekitaran yang tenang dan damai.

7. Lemak dengan kesan darah



Jika anda melihat jejak darah semasa membersihkan telinga anda, ia dapat menunjukkan bahawa gendang telinga anda berlubang. Dalam kes ini, telinga anda boleh dipengaruhi oleh jangkitan, yang boleh menyebabkan otitis dan akibatnya semakin buruk pendengaran anda. Itulah sebabnya ia patut dikunjungi doktor.

8. Earwax warna kelabu



Jika earwax anda berwarna kelabu tanpa sebarang gejala lain, tidak perlu risau. Ia mungkin hanya debu.

Warna earwax ini adalah perkara biasa bagi penghuni bandar kerana udara di bandar-bandar agak tercemar.

Adakah anda mendapati artikel ini menarik dan berguna? Tekan butang “Suka”, dan kongsi pendapat anda di dalam komen di bawah.

Sumber : brightside


No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...