Sikap Isteri Penyebab Perosak Rumah Tangga, Wanita jangan lakukan hal ini kepada Suami

Wanita, jaga-jaga... 6 sikap ini lelaki cukup benci dan boleh jadi sabit hubungan retak seribu!!!




Setiap perhubungan tidak terlepas daripada masalah, sama ada kecil atau besar. Hubungan di antara lelaki dan wanita adalah hubungan di antara dua makhluk yang diciptakan sangat berbeza dan naluri yang tidak sama. Jadi, pastinya dari masa ke masa akan berlaku perbalahan atau pertengkaran.

Namun, terdapat perkara yang boleh mengelakkan sebuah pasangan daripada sentiasa mengalami masalah yang sama atau sentiasa bergaduh tanpa sebab yang jelas. Tetapi, keinginan untuk miliki keluarga bahagia boleh hancur gara-gara sikap isteri yang menjadi penyebab rumah tangga yang dibina musnah.

Kebanyakkan isteri selalu bertanda tanya mengapa rumah tangga mereka hancur. Mereka tidak sedar sikap meraka itu sendiri yang menjadi punca rumah tangga yang dibina hancur. Jika anda ada antara salah satu sikap ini, cubalah berubah demi kebahagian rumah tangga.


1. Sukar membuat keputusan. Si isteri tidak berusaha untuk membantu suami menyelesaikan hal-hal seperti anak-anak berkelahi, membeli barang dapur pun tidak pandai, jika diajak berbincang sering mengelak dengan menyerahkan semua perkara kepada suami. Hal ini boleh menyebabkan semangat dan motivasi suami merundum kerana kurang mendapat kerjasama daripada isteri yang sepatutnya bertindak sebagai pendokong bila diperlukan.

Kepada para isteri, jadilah isteri yang menyejukkan hati suami dan sentiasa menyokong usahanya tidak mengira sama ada kecil atau pun besar sesuatu yang diusahakan oleh suami anda itu.

2. Suka berleter dan bersungut. Apa sahaja yang dilakukan oleh suami sentiasa tidak kena dimatanya. Ada sahaja yang tidak betul dan sering menceritakan perkara yang tidak baik tentang suaminya. Kadangkala leteran itu berpanjangan hingga 1 atau 2 jam. Jika beginilah sikap anda lebih baik anda berubah sekarang.

Wanita yang suka berleter tidak tentu pasal memang menjadi perosak dalam institusi rumah tangga yang dibina. Para suami sukakan persekitaran yang tenang dan damai di dalam rumah mereka kerana telah cukup tekanan yang diterima di tempat kerjanya.


3. Gilakan kuasa. Isteri jenis ini dipanggil ‘Queen Control’. Segalanya hal rumah tangga seperti membuat keputusan yang penting tentang suami dan anak-anaknya hanya dia sahaja yang membuat keputusan. Segalanya di bawah kawalan sang isteri seperti wang gaji suami, duit perbelanjaan rumah dan kadang-kadang bertindak sebagai penyiasat persendirian yang ingin tahu apa yang dilakukan oleh suami di luar rumah sehingga suami jadi tidak ada masa untuk jadi diri sendiri.

Sikap isteri sebegini memang menjadi perosak rumah tangga kerana orang lelaki ada ego masing-masing. Jika isteri berterusan gila kuasa macam ini, suami dan anak-anak akan berasa rendah diri dan lemah untuk melakukan segala-galanya. Untuk membuat keputusan yang kecil pun mereka tidak berani!

4. Suka menyibuk. Jangan jadi seorang isteri yang suka menyibuk. Contohnya ialah apabila suami mempunyai kerja yang sedang dilaksanakannya di pejabat, biarlah dia menyelesaikannya dengan cara sendiri. Tidak perlu mengampu bos suami untuk mempercepatkan kenaikan pangkat suami ataupun supaya bos memberikan projek yang bernilai tinggi.

Orang lelaki tidak suka wanita atau isteri mencampuri urusan kerja yang tiada kena mengena dengan si isteri. Lain halnya jika suami meminta pendapat anda maka barulah isteri memberikan pandangan dan buah fikiran yang diperlukan suami.

5.  Tidak pandai berjimat. Isteri yang tidak pandai berjimat cermat tidak disukai suami. Apatah lagi suami hanya berpendapatan sederhana, jadi memang patut dia berjimat cermat. Terutama jika hanya suami seorang sahaja yang bekerja.

Jangan mudah terpengaruh dengan promosi di laman sesawang atau terikut-ikut gaya kawan wanita anda. Berbelanjalah mengikut kemampuan. Mungkin sekali sekala jika suami mendapat bonus, bolehlah minta dia membelikan pakaian yang anda mahukan.

6. Tabiat suka bersosial. Jika seorang isteri terlalu suka bersosial, ini akan menyebabkan suami dan rumah tangga tidak terurus. Jika telah penat bersosial mana sempat untuk menyiapkan kelengkapan suami untuk ke tempat kerja. Akhirnya imej suami juga yang terjejas di mata rakan-rakannya.

Bila sudah bersosial tentu sedikit sebanyak isteri akan membanding-bandingkan kemewahan suami rakan dengan suaminya. Itu sebabnya isteri yang suka bersosial boleh menyebabkan rumah tangga porak peranda. Isteri merasakan dia telah tersilap memilih pasangan sedangkan perkara seperti ini boleh dielakkan jika isteri tahu menjaga diri dan bertindak mengikut akal fikiran yang waras.

Kesimpulannya, walau apa pun yang berlaku, berbincang dan bertengkarlah dengan berhemah dan sebagai orang dewasa. Anda perlu ingat, setelah tamatnya pertengkaran, pasangan anda lah yang akan menjadi peneman anda setiap masa dari bangun pagi sehinggalah ke tidur. Jadilah seorang isteri penyejuk mata dan hati suami.

Sumber: MissA/UtaraNews.com

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...