Menghilangkan Perut Buncit Dalam Waktu 5 Hari Dengan 3 Kombinasi Ini

Menghilangkan Perut Buncit Dalam Waktu 5 Hari Dengan 3 Kombinasi Ini


Ditambah tips ini begitu mudah sekali untuk di aplikasikan dan hanya menggunakan bahan-bahan alami yang mudah sekali di jumpai, jadi tidak sulit untuk mencarinya.

Bahan-bahannya:

Lemon (1/2)
Kurma (2 buah)
Secawan air hangat 150ml
Bawang putih (4 ruas)
Cara-caranya:

Buang kulit bawang putih.
Juice semua bahan. Terbaik blend sekali dengan kulit lemon itu.
Saring.
Minum 2 kali sehari sebelum makan dan sebelum tidur.
Bawang putih yang biasa dikenal sebagai bahan bumbu dapur ternyata mempunyai khasiat yang membantu masalah perut buncit dan penurunan berat badan.

Disamping itu juga bawang putih tingkatkan sensitivitas otak pada leptin yang berimbas pada berkurangknya nafsu makan anda. Leptin adalah hormon sel lemak yang mempunyai peran untuk mengatur nafsu makan.

Komitmen kami adalah memberikan informasi dan tips seputar kesehatan untuk Anda sekalian. Silahkan sebarluaskan informasi yang ada dalam situs ini dengan menyarankannya kepada orang di sekitar Anda untuk membacanya.

Dengan menyebarkan informasi kesehatan yang ada di situs ini berarti Anda sudah berbagi kebaikan dengan sesama.

PUnca perut BUncit

Antara punca utama yang menyebabkan masalah perut buncit adalah disebabkan sistem penghadaman yang tidak lancar. Berikut adalah 10 tips yang dapat membantu melancarkan lagi sistem penghadaman anda dan secara tidak langsung dapat membantu untuk mengatasi masalah perut buncit yang anda hadapi.

1. Makan dengan perlahan

Elakkan makan secara berdiri dan cuba kunyah dengan perlahan kerana makanan yang tidak dihadam sempurna akan menimbulkan banyak gas. Ketika anda menelan terlalu gelojoh, udara tertahan dalam usus dan membentuk gas yang dapat mengakibatkan penggelembungan perut. Oleh yang demikian duduklah ketika makan dan kunyahlah (dan telan) makanan secara perlahan-lahan.

2. Kurangkan pengambilan garam

Terlalu banyak garam hanya menambahkan lagi sodium dalam badan dan melambatkan pengeluaran air keluar dari sel. Akibatnya perut akan terase penuh dan buncit.

3. Jangan minum arak

Aku tahu, sebagai umat Islam memanglah tidak boleh minum arak kerana agama sudah menegahnya, tapi peringatan ini ditujukan khas buat mereka yang bukan beragama Islam. Jangan minum arak jika anda tidak mahu perut anda buncit.

4. Jangan minum teh bersama protein

Daun Teh boleh mengakibatkan protein daripada makanan mengeras dan sukar dicerna.
5. Jangan tidur selepas makan
Makanan yang baru diambil pastinya tidak dapat dicerna dengan sempurna dan boleh mengakibatkan penghasilan gas dan ketidakselesaan perut. Beri masa kepada perut sekurang-kurangnya 2 jam sebelum melabuhkan kepala di atas bantal.

6. Jangan mandi selepas makan

Mandi selepas makan hanya akan mengurangkan kadar pengaliran darah ke kawasan perut. Ini akan melemahkan perjalanan sistem pencernaan anda. Seboleh-bolehnya mandilah dahulu sebelum makan.

7. Minum banyak air

Jika perut penuh disebabkan oleh air, anda sebenarnya dapat mengurangi masalah ini dengan minum lebih banyak air. Ini akan mencairkan konsentrasi sodium dalam tubuh sekaligus meningkatkan jumlah air yang dikeluarkan dari sistem tubuh. Jangan kurangkan pengambilan air ketika berdiet, kerana banyak bahan yang sukar dicernakan hanya akan menyebabkan perut menggelembung jika kekurangan air.

8. Hindari sembelit, ambil lebih serat

Sembelit, atau bahasa pasarnya ‘penyakit susah nak berak’ hanya akan membuatkan stok tahi berkumpul-kumpul dalam usus. Akibatnya perut terasa bertambah besar. Untuk merangsang isi perut, tingkatkan pengambilan serat dari buah-buahan dan sayuran, amalkan secara berterusan untuk menghindari fermentasi dan pengeluaran gas yang berlebihan.

9. Bersenam

Bersenam membantu menggerakkan cairan (fluid) dalam perut, disamping meningkatkan lagi kecekapan sistem pencernaan. Fokus kepada senaman berorientasikan aerobik (kardio).

10. Rajin-rajinlah bersendawa

Namun tak bermaksud anda boleh bersendawa dihadapan rakan-rakan, teman lelaki/wanita yang baru dikenali, atau di tempat-tempat awam kerana amalan tersebut sungguh tidak senonoh. Cover cover lah sikit ok? hihi

Sumber : www.khasiatherba.com/

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...