Sebelum Terlambat, Perhatikan 7 Cara betul dan Tepat Merebus Telur Agar ianya tidak menjadi Penyakit

Sebelum Terlambat, Perhatikan 7 Cara betul  dan Tepat Merebus Telur Agar ianya tidak menjadi Penyakit


Jom Perhatikan agar telur yang dimasak lebih selamat dan bersih

Mungkin ini hal yang remeh, banyak yang masih tidak memperhatikan cara yang betul dan tepat merebus telur, memang kelihatan mudah.

Tapi jika ianya salah boleh  juga berbahaya bagi kesihatan, walaupun kita tahu telur banyak manfaat tetapi ada juga yang berbahaya.


Walaupun ia mudah, sebenarnya persoalan bagaimana mendidih telur yang baik masih sering diklik di internet. Adakah terdapat cara yang sesuai dan sesuai untuk merebus telur.

Masih menjadi pertanyaan besar adalah soal apakah merebus telur harus memasukkan telur sejak sedari awal atau ketika air rebusan sudah mendidih?

Seperti yang dipetik dari Yahoo! Makanan, terdapat banyak 7 perkara penting yang harus menjadi kebimbangan apabila anda merebus telur.

1. Kenal pasti telur

Putih telur, disebut juga albumen, mengandungi kira-kira 90 persen air dan 10 persen protein.

Dalam proses yang disebut koagulasi, air mendidih akan membuat asid amino tergulung erat yang membentuk protein.

Merebus telur dengan tepat, maka Anda akan mendapatkan albumen yang bertekstur baik. Sementara, mendidihkannya terlalu lama, sama saja Anda membuatnya menjadi seperti karet.

2. Usia telur mempengaruhi kualiti  telur rebus



Semakin tua usia telur ayam yang Anda beli, semakin baik hasilnya ketika direbus. Telur yang matang memiliki kulit lebih telus dan tipis, ini ertinya Asid carbondioxide dalam ayam telah berkurang.

Ketika matang setelah direbus, maka akan mudah untuk mengulitinya, bahagian putih telur tidak akan menempel pada kulit.

Kolumnis The Food Lab, J. Kenji López-Alt, menyarankan untuk mendiamkan telur beberapa minggu sebelum direbus untuk mendapatkan usia telur yang matang. Selain direbus, Anda boleh  menggunakan telur bila-bila masa saja.

3. Bekas untuk merebus sangat penting

Menurut American Egg Board, Bekas yang Anda gunakan untuk merebus telur memainkan peranan penting dalam memberikan hasil telur rebus yang baik. Periuk  harus boleh  menampung jumlah telur yang direbus.

"Pastikan bahwa telur selalu dalam satu lapisan. Jika tidak muat hingga telur saling berkumpul, maka ini akan berkongsi sumber panas.

Akibatnya, kematangan telur tidak sekata, waktu masak  tidak bersamaan sehingga hasilnya kurang baik," kata juru bicara American Egg Board, Serena Schaffner.

4. Matang semuanya

Pastikan air rebusan merendam semua fizikal telur, jangan biarkan ada bahagian  telur yang tidak terendam  dalam air.

"Sebaiknya semua telur dimasak sehingga putih dan kuning matang sempurna. Ini juga berlaku bagi setiap hidangan yang mengandung telur. Rebus telur hingga mencapai suhu internal 160 darjah Celsius," tulis Schaffner.

5. Adakah Telur segera direbus atau menunggu sehingga mendidih air mendidih?

Apakah Anda termasuk yang merebus telur dengan cara terus memasukkan telur dalam bekas berisi air sebaik sahaja diletakkan di atas dapur gas?

Atau menunggu sehingga air rebusan mendidih lalu baru memasukkan telur?

Para saintis di muzium sains, Exploratorium, di San Francisco, menjalankan kedua Methode tersebut. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan.

Pasukan yang memulakannya dengan air sejuk berkata, memasukkan telur dari awal akan meminimumkan tekstur putih telur menjadi seperti getah.

menunggu sehingga air mendidih, cara ini dapat mengawal masa untuk merebus telur.

Tetapi semua orang setuju, bahawa air terlalu panas akan membuat putih telur memasak terlalu cepat.

Dalam bukunya, The Food Lab: The Hard Truth About Boiled Eggs, J. Kenji López-Alt menyarankan, sebaiknya memasukkan telur apabila air rebusan sudah mendidih. Ini juga memberi keuntungan untuk hasil yang lebih bersih dan putih.



5. Mendidihkan dengan lama

Dalam bukunya yang sama, López-Alt menunjukkan hasil telur yang direbus dalam waktu bberbeza- beza, iaitu telur yang dididihkan dalam waktu satu minit, tiga, lima, tujuh, sembilan, 11, 13, dan 15 minit.

Putih dan kuning telur mengalami kematangan dalam waktu dan temperature berbeza. Sementara, putih telur perlukan suhu hingga 180 darjah Celsius untuk matang, kuning telur boleh matang pada suhu 170 darjah Celsius.

6. Cangkak menekan telur

Air mendidih membuat udara pada kantung udara yang terletak di satu sisi telur mengembang dan tidak boleh keluar.

Akibatnya, udara akan menolak telur putih. Inilah sebabnya apabila telur dimasak, anda mendapati hujung telur tidak lagi bulat, tetapi sedikit rata.

Sesetengah mengesyorkan untuk menembusi cangkir telur dengan jarum sebelum mendidih. Ia bertujuan untuk memastikan udara keluar supaya bentuk telur akan tetap bulat.

BAHAYA TELUR SETENGAH MASAK BAGI KESIHATAN

Mengandungi Bakteria Salmonela bahaya bakteria salmonela dapat masuk ke dalam telur ayam, ketika Ibu ayam belum mengeluarkan telur. tapi, umumnya bakteria ini masuk ke dalam telur saat berada di kandang ayam.

Jadi, kebersihan kandang menjadi faktor penentu juga.

Untuk membunuh bakteria salmonela diperlukan suhu di atas 57 darjah celcius dan di rebus selama 4 minit.



Mengandungi zat OvomucoidSelain mempunyai bakteria salmonela, telur ayam juga mempunyai protein yang bersifat antitripsin iaitu ovmucoid.

Zat ini boleh mengakibatkan gatal pada kulit, vesikula, papula, kulit memerah, serta kulit bengkak.

Tidak hanya itu, zat ini juga boleh menyebabkan gangguan pernafasan seperti batuk. Jadi Biasakan makan telur yang telah direbus atau digoreng.

Untuk memusnahkan ovomucoid suhu pemanasan harus di atas 80 darjah celcius, dan harus di rebus selama 30 minit.

Mengandungi Unsur Melamin . Melamin sering digunakan orang untuk pembuatan plastik, cat, dan baja. unsur ini dikatakan  masuk ke dalam telur melalui makanan ayam.

Menurut ahli kesihatan melamin dalam kadar rendah tidak berbahaya. tetapi, jika dalam keadaan yang tinggi, Melamin boleh menyebabkan batu ginjal, bahkan kegagalan buah pinggang.

tetapi sekarang masalah terbesarnya adalah, para ahli belum menemukan penyelesaian  untuk menghilangkan zat melamin di dalam telur tersebut.

MANFAAT TELUR SETENGAH MATANG

1.Menurunkan Berat Badan


Pastinya anda tersilap untuk satu perkara ini ternyata telur separuh masak yang dapat menurunkan berat badan, kerana Telur mengandungi asid amino yang sangat tinggi.

Inilah alasan kenapa anda harus sarapan dengan telur setengah matang bila anda ingin diet. Asid amino berada di dalam tubuh boleh menjadi sumber  tenaga.

Sehingga boleh membantu membentuk otot ataupun kulit.

Asid amino di dalam telur setengah matang mempunyai sumber tenaga yang lebih baik dibandingkan dengan protein, dan boleh membantu anda untuk kenyang lebih lama.


2. Mencegah penuaan

Telur setengah masak adalah sumber carotenoid, lutein, dan zeaxanthin yang berkhasiat untuk menjaga penglihatan dari proses penuaan.

Jika kita memakan  telur setengah masak Secara rutin dapat membantu tubuh dan organ tubuh serta melambtakan  fungsi sel lain dari penuan dan kerosakan.

3. Menu Sarapan yang Sihat

Dua biji telur setengah masak jika di dimakan secara rutin dan teratur untuk sarapan amat berkhasiat untuk mengecilkan lilitan  pinggang atau untuk anda yang sedang menjalankan program diet.

Lemak tepu di dalam telur setengah masak adalah sumber lemak tidak tepu yang sangat baik untuk kesihatan anda.

Telur setengah masak tidak seperti protein atau lemak haiwan lain, telur setengah masak juga tidak akan membuat risiko penyakit jantung anda meningkat, jadi sangat selamat untuk anda yang mempunyai penyakit jantung.

4. Menguatkan Daya Ingat memory anda

Dua biji  telur setengah masak adalah sumber choline yang cukup tinggi. Choline adalah zat yang baik dan berkhasiat untuk meperkuat daya ingatan dan meningkatkan prestasi  memori di dalam otak kita.

5. Telur Setengah Matang Lebih banyak Nutrisi

Dengan memasak telur setengah matang, itu ertinya kita memasak kuning telur tidak terlalu matang.

Dan ini dapat membantu kandungan nutrisi yang ada didalam kuning telur tidak pudar jadi telur setengah masak sangat baik untuk mencukupi nutrisi tubuh.

6. Membantu Pembentukan Otot

Pernahkah anda melihat para binabadan negara memakan telur mentah? Ya, Telur mentah /setengah masak sudah dikenal bagi pembina badan sebagai menu yang sangat wajib untuk dimkan untuk diet dan sumber protein yang berfungsi untuk membantu otot didalam tubuh.

7. Mencegah Anemia

Fungsi darah untuk tubuh kita sangat penting. Jika hanya kita kekurangan darah kita boleh mengalami penyakit anemia.

Anemia ini boleh terjadi kalau tubuh kita kekurangan vitamin B12. Dan telur setengah matang boleh menjadi ubat untuk mengubati penyakit anemia tesebut.

8. Membantu Melancarkan Metabolisme Tubuh

Asid amino merupakan unsur yang mudah dicerna oleh tubuh. Dan Telur setengah matang mengandung unsur Asid amino yang dapat di cerna oleh tubuh kita.

Zat ini adalah salah satu unsur yang paling tinggi yang terkandung di dalam telur setengah matang.

9. Menjaga Kestabilan Imun Sistem

Asid amino mempunyai banyak komponen yang bermanfaat untuk imuniti dan kesihatan badan kita.

Unsur yang ada di dalam Asid amino yang di peroleh dari telur setengah Masak juga mampu untuk meningkatkan daya tahan tubuh kita. Sehingga boleh membantu tubuh kita terhindar dari serangan penyakit.

semoga artikle ini berguna dan bermanfaat, kongsikan dengan rakan dan keluarga anda

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...