Isteri dan suami, Inilah Cara halal Memenuhi Keperluan Biologi Suami Ketika Sedang Haid dan sebaliknya.. MESTI BACA !!

Isteri dan suami, Inilah  Cara  halal Memenuhi Keperluan Biologi  Suami Ketika Sedang Haid dan sebaliknya



Sebagai seorang isteri, tentu sudah menjadi kewajiban untuk melayani suami, tak terkecuali dalam urusan tempat tidur . Namun bagaimana jika isteri datang haid? Tentulah diharamkan baginya untuk melayani hasrat suami. Ia tidak boleh melakukan hubungan intim dengannya. Sebab, selain menjadi hal yang diharamkan oleh Allah ‘Azza wa Jalla, juga dapat memberikan keasan yang buruk bagi suami dan istri.

Meski begitu, interaksi antara suami dan istri masih tetap boleh terjalin. Karena Islam tidak menghukumi fizik wanita haid sebagai benda najis yang selayaknya dijauhi. Sebagaimana amalan yang dilakukan orang Yahudi.



Anas bin Malik menceritakan, “Sesungguhnya orang Yahudi, ketika istri mereka mengalami haid, mereka tidak mahu makan bersama istrinya dan tidak mau tinggal bersama isterinya dalam satu rumah. Para sahabat pun bertanya kepada Nabi ﷺ. Kemudian Allah menurunkan ayat, yang artinya, ‘Mereka bertanya kepadamu tentang haid, katakanlah bahwa haid itu kotoran, kerana itu hindari wanita di bahagian tempat keluarnya darah haid…’ (Surat Al-Baqarah).”

Jadi, sah-sah saja jika seorang suami ingin melakukan apapun terhadap istrinya ketika haid. Asalkan ia tidak melakukan hal yang dilarang oleh Allah ‘Azza wa Jalla. Lalu, hal apa yang diperbolehkan dalam memuaskan suami ketika istri haid?

Salah satu hal yang boleh dilakukan ialah interaksi dalam bentuk bermesraan dan bercumbu selain di daerah antara pusar sampai lutut istri ketika haid. Interaksi semacam ini hukumnya halal dengan sepakat ulama.

Aisyah Radhiyallahu ‘Anha menceritakan, “Apabila saya haid, Rasulullah ﷺ menyuruhku untuk memakai sarung kemudian beliau bercumbu denganku,” (HR. Ahmad 25563, Turmudzi 132 dan dinilai shahih oleh Al-Albani).

Hal yang sama juga disampaikan oleh Maimunah Radhiyallahu ‘Anha, “Rasulullah ﷺ bercumbu dengan istrinya di daerah di atas sarung, ketika mereka sedang haid,” (HR. Muslim 294).

Islam adalah agama yang ringan, sesuai dengan fitrah manusia dan mengatur segalanya. Dan Allah ‘Azza wa Jalla tahu apa yang diperlukan oleh kita. Termasuk dalam melampiaskan hasrat kepada pasangannya. Allah ‘Azza wa Jalla pun memberikan penyelesaiaan terbaik agar kita tidak melakukan hubungan yang dilarang ketika haid. Sebab, tidaklah yang dilarang itu kecuali ada dampak dan mudharatnya.


dan sebaliknya Inilah Cara Halal Bagi Suami Memuaskan Isteri Ketika Sedang Haid…!!!

Dalam syariat, Ada beberapa perkara yang dilarang ketika isteri sedang haid, salah satunya adalah tidak dibenarkan melakukan jima ‘atau hubungan pasutri

Kemudian, jika suami menginginkan isterinya untuk menyenangkannya di waktu sedang haid, apa yang perlu isteri lakukan? Menolak keinginan suami tentu bukan satu penyelesaian yang baik. Kerana pada dasarnya sang isteri memang harus berbakti pada suami…

Berikut ini adalah beberapa cara melayani keperluan suami ketika haid:

1. Bermesraan dan bercumbu Isteri boleh saja menyenangkan suami ketika haid, dan hal ini memang dibenarkan. seperti misalnya bermesraan dan bercumbu selain di daerah antara pusar hingga lutut isteri.Interaksi semacam ini hukumnya halal dengan kesepakatan para ulama ‘. Sayyidah A’isyah radhiyallahu ‘anha menceritakan,كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا حضت يأمرني أن أتزر, ثم يباشرنيJika saya haid, Rasulullah telah memerintahkan untuk memakai sarung kemudian beliau bercumbu denganku (HR. Ahmad)

2. Boleh melakukan segala sesuatu dengan tubuh isteri kecuali berhubungan seks Firman Allah SWT:ويسألونك عن المحيض قل هو أذى فاعتزلوا النساء في المحيض”Mereka bertanya kepadamu tentang haid. Katakanlah: “Haid itu adalah suatu kotoran”. Kerana itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari wanita ketika haid .. “Mengenai ayat diatas, Ibnu Qudamah berkata,فتخصيصه موضع الدم بالاعتزال دليل على إباحته فيما عداه(Ketika Allah hanya memerintahkan untuk menjauhi tempat keluarnya darah, ini dalil bahawa selain itu, hukumnya boleh.

(Al-Mughni, 1/24)Selain itu, ada juga hadis lain daripada Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, ketika para sahabat menanyakan tentang isteri mereka pada saat haid. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,اصنعوا كل شيء إلا النكاح”Lakukanlah segala sesuatu (dengan istri kalian) kecuali nikah.” (HR. Muslim)Ketika menjelaskan hadis ini, Imam At-Thibi mengatakan,إن المراد بالنكاح الجماع”Makna kata ‘nikah’ dalam hadis ini adalah hubungan intim.”

(Aunul Ma’bud, 1/302)Hubungan intim disebut dengan nikah, kerana nikah merupakan sebab utama dihalalkannya hubungan intim.

3. Melakukan melancap dengan bantuan tangan isteriOrang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; Maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada terceIa. Barang siapa mencari yang di balik itu, maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas. (QS. Al-Mukminun: 5 – 7)Maksudnya, selama suami menggunakan tubuh isteri untuk mencapai klimaks syahwat, maka tidak dinilai tercela.

Semoga artikel ini bermanfaat…

sumber: wajibbaca & nasehat


No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...