Inilah 4 Negara di Dunia yang Tidak Merayakan Tahun Baru

Inilah 4 Negara di Dunia yang Tidak Merayakan Tahun Baru



Ahad (31/12/2017) , pelbagai negara di seluruh dunia merayakan malam pergantian tahun. Pesta perayaan itu disambut dengan nyala bunga api dan bunyi terompet serta panggung hiburan.

Namun,  perayaan tahun baru masehi ini masih menjadi perdebatan di kalangan umat Islam. Ada yang melarang, ada juga yang membolehkan dengan syarat tertentu.

Diantara sejumlah negara yang merayakan, ada beberapa negara muslim yang teguh memegang prinsip untuk tidak merayakannya.

dilaporkan dari Brilio, Inilah 4 negara muslim yang melarang perayaan tahun baru bagi warganya:

1. Brunei Darussalam

Negara berbentuk monarki konstituonal ini sangat ketat soal peraturan perayaan yang bersifat hura-hura. Negara kecil di Pulau Kalimantan ini menerapkan syariat Islam di negaranya.

Brunei bukan hanya melarang warganya yang muslim untuk merayakan tahun baru, tapi ada larangan keras untuk merayakan natal bersama.

Kebijakan Sultan Hassanal Bolkiah yang merupakan ketua negara ditujukkan untuk menjaga kebersamaan dengan saling menghormati ritual kepercayaan masing-masing.

Oleh kerana itu larangan ini hanya berlaku bagi warga muslim. Warga non muslim di negara ini tetap boleh merayakan natal dan tahun baru, tapi secara terbatas.

2. Somalia

Negara yang terletak di tanduk Afrika, dan selalu dilanda konflik ini menerapkan peraturan keras soal larangan perayaan tahun baru.

Negara yang penganut muslimnya hampir 100 persen ini tak main-main soal peraturan larangan ini, dengan mengerakkan pihak berkuasa dan  untuk pencegahan perayaan natal dan tahun baru bagi warga muslim Somalia.

3. Arab Saudi

LArangan ini juga merupakan input dari para ulama-ulama di negara tersebut. Namun, tak heran jika negara ini mengharamkan perayaan natal dan tahun baru, sebab Saudi adalah negara Islam yang memegang syariat dalam sistem pemerintahannya.

Apalagi, di negara ini terletak dua kota suci Mekkah dan Madinah yang menjadi tujuan ibadah haji dan umroh seluruh masyarakat muslim dunia.

4. Tajikistan

Negara pecahan Uni Soviet ini juga punya aturan khusus tiap tahunnya menjelang natal dan tahun baru. bukan hanya melarang perayaan tahun baru.

Tajikistan juga melarang perayaan natal bagi warga muslim, termasuk larangan pohon natal dan hadiah-hadiah natal lainnya di kawasan umum. Dasar ini merupakan dekri dari pemerintah Tajikistan yang rasmi digunakan beberapa waktu yang lalu.

Sumber: nasihatdunia

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...