Sering dilupakan, 5 waktu Dilarang Tidur Menurut Islam Dan Perubatan

Sering dilupakan, 5 waktu Dilarang Tidur Menurut Islam Dan Perubatan



Tidur adalah perkara yang sangat menyenangkan untuk merehatkan tubuh kita yang kepenatan setelah seharian bekerja, namun ketahuilah lima waktu ini dilarang untuk tidur dan salah satunya dapat mengakibatkan kita sakit jiwa..

Tidur merupakan keperluan semua manusia, setelah penat bekerja paling menyenangkan adalah tidur, namun ketahuilah 5 waktu dilarang untuk tidur kerana akan mengakibatkan jiwa dan fikiran kita semakin buruk...

Banyak orang yang masih kurang mempedulikan tentang waktu tidur yang baik. Dalam Islam ada beberapa waktu yang dilarang jika digunakan untuk tidur. Dalam pembahasan kali ini, akan berkongsi tentang waktu-waktu yang tidak dibolehkan jika digunakan untuk tidur. Berikut artikle di bawah secara lengkap, semoga bermanfaat.

5 Waktu Tidur Yang Dilarang Dalam Islam Dan Wajib Diketahui

Tidur setelah sholat shubuh atau tidur di waktu pagi

kerana tidur pagi boleh membahayakan kesihatan tubuh, dapat menyebabkan rasa malas dan tidak bersemangat melakukan aktiviti pada hari yang sama, tidak akan mendapat berkahnya di pagi hari, boleh menghalang dari  datangnya rezeki. Selain itu, tidur pagi bukanlah termasuk akhlak dan kebiasaan para ulama salafus sholihin dan tidak sesuai dengan perintah dan petunjuk Al-Qur’an dan As-Sunnah.

Ibnul Qayyim berkata, “Ada empat hal yang menghalang datangnya rezeki yaitu: tidur di waktu pagi, sedikit sholat, malas-malasan dan berkhianat“. (Zaadul Ma’ad)

kesan negatif yang dapat ditimbulkan kerana tidur di pagi hari terhadap kesihatan tubuh diantaranya yaitu: Dapat mengganggu masalah metabolisme tubuh, keadaan badan akan menjadi lemah dan lesu, serta akan menghilangkan waktu yang sangat produktif. Jika tidur terlalu lama maka akan kehilangan banyak waktu produktif dalam sehari.

Tidur setelah sholat Asar menjelang magrib

Biasanya kalau kita tidur di petang hari yakni pada waktu asar sampai menjelang magrib, akan membuat keadaan seperti tidak enak, pusing, badan sakit, dan justru seperti orang sakit. sebahagian ulama mengatakan “Siapa saja yang tidur selepas waktu ashar sehingga terganggu kejiwaannya, maka janganlah ia mencaci selain dirinya sendiri“. Jika terlalu sering tidur di sore hari akan membuat jiwa atau pikiran semakin buruk.

Tidur sebelum sholat isya

Telah di riwayatkan oleh Abu Barzah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda : “Bahwasanya Rasulullah membenci tidur sebelum shalat isya’ dan berbincang-bincang (yang tidak bermanfaat)  setelahnya“. (HR. Bukhari dan Muslim)


Beberapa ulama menjelaskan, sebab dibenci tidur malam sebelum isya’ adalah dapat memungkinkan ditinggalkannya sholat isya’ pada waktunya. Jadi, jangan tidur sebelum Anda melakukan ibadah (sholat isya).

Tidur setelah selesai makan

Jika setelah selesai makan langsung tidur, maka proses pencernaan tidak berjalan secara maksimum sehingga akan menyebabkan ketidaksempurnaan dalam proses pencernaan. kerana  tidur setelah makan juga dapat membahayakan kesihatan.


Tidur sepanjang hari

Tidak baik tidur sepanjang hari, kecuali dalam keadaan dan keadaan yang tidak mengizinkan seperti sakit. Terlalu banyak tidur juga tidak dianjurkan dalam Islam dan hukumnya makruh. Banyak tidur dapat mematikan hati, menimbulkan kemalasan, dan gangguan kesehatan tubuh.
Siapa yang suka tidur setelah sholat subuh? tidak menyangkal memang tidur yang paling nikmat itu tidur setelah sholat subuh. Tapi dibalik kenikmatan itu ternyata Rasulullah SAW. melarang untuk melakukannya, kenapa?

ok sekarang sudah tahu kan bila waktu  yang dilarang untuk tidur ternyata 5 waktu tersebut tidak baik untuk kesihatan tubuh badan manusia

dipersilakan kongsi artikle untuk kebaikan dan rujukan bersama

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...