Dosa Dan Larangan Rasulullah S.A.W Mengenai Melintas Depan Orang Solat

Melintas di hadapan orang yang sedang solat


Sumber dari Busr bin Said bahawa Zaid bin Khalid Al-Juhaniy pernah mengutus kepada Abu Juhaim Abdullah Al-Anshari mengenai sikap yang didengarnya daripada Rasulullah s.a.w. terhadap orang yang melintas di hadapan orang yang sedang solat. Maka Abu Juhaim berkata: Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

“Seandainya orang yang melintas di hadapan orang yang solat itu mengetahui padah yang akan menimpanya, tentulah lebih baik baginya dia berhenti 40.. (hari.. bulan.. tahun..) daripada dia melintasinya.” (Muttafaq ‘alaih)

Namun perlu dijelaskan isu ini dengan melihat beberapa keadaan:

1. Hukum melintas di hadapan orang solat yang meletakkan sutrah (tanda penghalang).

Para ulamak mengharamkan seseorang melintas di hadapan seseorang yang sedang solat yang MELETAKKAN SUTRAH, sekalipun solat orang itu tidak batal sebabnya.

Kata Imam An-Nawawi : Dalam Mazhab Syafie jarak seseorang dengan sutrah itu janganlah jauh melebihi tiga hasta; dan dalam jarak inilah seseorang dilarang melintas di hadapannya.

2. Hukum melintas di hadapan orang yang solat tanpa sutrah.

Kata Imam An-Nawawi dalam Syarah Muslim : Adalah MAKRUH melintas dalam keadaan demikian; demikian juga jika ada sutrah, tetapi letaknya jauh.

Berkata Ibnul Qayyim: “Menurut Ibnu Hibban dan lain-lain, hukum haram yang disebutkan itu ialah bila orang yang solat itu menggunakan tabir/sutrah. Maka kalau tidak pakai tabir, tidaklah haram lalu di depannya.

3. Hukum melintas orang yang sedang solat kerana hendak memenuhkan sof.

Kata Imam An-Nawawi : Seandainya ada kekosongan di sof pertama (yang kerap menjadi rebutan orang ramai), maka bolehlah seseorang melintas orang yang sedang solat di sof kedua (atau lainnya) dan masuk berdiri di tempat tersebut disebabkan kealpaan orang-orang di belakang tidak memenuhkan tempat yang perlu dipenuhkan.

Berdasarkan perbuatan Abdullah bin Abbas r.a., sebagaimana yang diriwayatkan dalam Sohihain, Ibnu Abbas berkata;

“Aku datang dengan menunggang keldai betina. Ketika itu aku hampir menginjak masa baligh. Rasulullah sedang solat di Mina dengan tidak menghadap ke dinding. Maka aku lalu di depan sebagian sof. Kemudian aku melepaskan keldai betina itu supaya mencari makan sesukanya. Lalu aku masuk kembali di tengah sof dan tidak ada seorang pun yang mengingkari perbuatanku itu” (Muttafaq ‘alaih).



4. Khusus di Masjidil Haram

Boleh lalu di depan orang yang sedang solat (tidak seperti di masjid-masjid lain). Hal ini berdasarkan beberapa atsar (perbuatan) para salafus solih yang membiarkan orang yang lalu di depan mereka yang sedang solat di Masjidil Haram, baik yang lalu itu orang-orang yang sedang tawaf atau bukan.

Di antara salafus solih itu adalah Abdullah bin Jubair.

Bahkan orang yang towaf itu adalah orang-orang yang lebih berhak berada di tempat towaf. Kerana tidak ada tempat lain selain ini. Sedangkan orang yang solat, dia boleh solat di tempat lain. Adapun orang yang towaf tidak memiliki tempat lain selain sekeliling Kaabah, sehingga ia lebih berhak.

Hal ini juga disebabkan kerana Masjidil Haram itu selalu penuh sesak, sehingga tidak memungkinkan melarang orang yang akan lalu di depan orang yang sedang solat.

Dalam hal ini, kita wajib memberikan kelonggaran dan kemudahan kepada sesama jamaah.

Namun jika boleh menghindari hal ini (seperti ada laluan) tanpa perlu melintasi orang yang sedang solat, maka itu lebih disukai. Kerana sebagaimana jika kita solat tentu kita tidak ingin mendapatkan gangguan sedikit pun, maka hendaknya kita pun berusaha tidak memberikan gangguan pada orang lain yang solat.

Sebagaimana sabda Nabi s.a.w :

“Tidak beriman seseorang di antara kamu hingga ia menyukai saudaranya sebagaimana ia menyukai sesuatu itu untuk dirinya” (Muttafaq ‘alaih)

Moga boleh menjadi panduan.


Dosa Dan Larangan Rasulullah S.A.W Mengenai Melintas Depan Orang Solat

Pastinya anda pernah melalui situasi apabila anda di dalam surau atau masjid dan sedang solat, seseorang melintasi betul-betul depan anda, tanpa rasa bersalah dan berdosa. Jika dilihat, masih banyak ruang kosong untuk dilintasi namun depan juga yang hendak dilintasinya, mungkin kerana itu jalan yang paling dekat. Tindakan ini amatlah biadap dan langsung tidak menghormati orang yang sedang solat dan perkara ini diambil remeh oleh kebanyakan orang.

Mungkin si pelintas itu tidak tahu ia merupakan satu kesalahan, atau mungkin dia tergesa-gesa dan mahu cepat. Namun, adalah tanggungjawab kita untuk berbuat sesuatu, dan menegur perbuatan itu kerana ia adalah salah. Orang yang solat haruslah meletakkan sutrah, iaitu sesuatu objek sebagai halangan antara dirinya dan seorang yang lintas di hadapannya, jika merasakan akan ada orang melintas. Namun, jika tidak diletakkan sutrah sekalipun, orang yang melintas adalah bersalah dan berdosa. Apatah lagi jika di hadapan anda adalah dinding dan masih dilintasi orang lain.

Larangan Rasulullah S.A.W

Terdapat beberapa hadis yang menjelaskan larangan Rasulullah S.A.W akan perbuatan ini. Antaranya adalah:

Solat tanpa sutrah

Dari Abu Juhaim Al Anshari, Rasulullah S.A.W bersabda :

لَوْ يَعْلَمُ الْمَارُّ بَيْنَ يَدَيِ الْمُصَلِّي مَاذَا عَلَيْهِ مِنَ الإِْثْمِ لَكَانَ أَنْ يَقِفَ أَرْبَعِينَ خَيْرًا لَهُ مِنْ أَنْ يَمُرَّ بَيْنَ يَدَيْهِ

“Andainya seseorang yang melintas di depan orang yang solat itu mengetahui dosanya perbuatan itu, nescaya diam berdiri selama 40 tahun itu lebih baik baginya daripada melintas” (HR. Al Bukhari 510, Muslim 507)

Tidak disebutkan dengan jelas akan dosanya tetapi jika seseorang itu tahu akan besarnya dosa itu, pasti dia akan sanggup berdiri selama 40 tahun daripada melintas. Gambaran itu sudah mencukupi.

Tetapi terdapat perbahasan ulama dalam mentasfir lafaz "بَيْنَ يَدَيِ الْمُصَلِّي" (di depan orang solat) akan jarak yang tidak boleh dilintasi orang. Pendapatnya adalah :




Tiga hasta
Satu langkah
Antara kaki dan tempat sujud orang yang solat
Bergantung kepada pendapat orang setempat.

Namun pendapat yang paling kuat adalah oleh Syaikh Muhammad bin Shalih Al ‘Utsaimin adalah pendapat nombor 3, kerana orang yang solat tak memerlukan ruang lebih daripada itu. (Syarhul Mumthi, 3/246)

Dalam hal menggunakan sutrah, tiada perbezaan pendapat bahawa ianya adalah boleh untuk melintasi melepasi sutrah tersebut, dan bukan di antara orang sedang solat dan sutrah, kerana ia berdosa.

Dari Abu Sa’id Al Khudri, Rasulullah S.A.W bersabda :

إذا صلَّى أحدُكُم إلى شيءٍ يستُرُهُ من الناسِ،فأرادَ أحَدٌ أنْ يَجتازَ بين يديْهِ، فليدفَعْهُ، فإنْ أبى فَليُقاتِلهُ، فإنما هو شيطانٌ

“Jika salah seorang dari kalian solat menghadap sesuatu yang jadikan sutrah terhadap orang lain, kemudian ada seseorang yang cuba melintas di antara ia dengan sutrah, maka cegahlah. Jika dia enggan dicegah maka tolaklah dia dengan keras, kerana sesungguhnya ia adalah syaitan” (HR. Al Bukhari 509, Muslim 505)

Solat berjemaah



Jika solat secara berjemaah, sutrah tidak perlu diletakkan oleh makmum kerana sutrah bagi imam adalah sutrah bagi para jemaah. Tetapi, persoalannya adakah boleh untuk melintasi di hadapan jemaah lain? Sebagai contoh, anda solat berjemaah, tetapi terbatal wudhu akibat terkentut atau hendak terkencing, bolehkah anda keluar dari saf dengan melintas di hadapan jemaah lain? Terdapat dua pendapat dalam hal ini:

1. Tak boleh

Berdasarkan hadis Abu Juhaim terdapat larangan umum. Dan juga gangguan yang dicetuskan daripada melintas dihadapan jemaah itu adalah sama dengan gangguan yang dicetuskan bagi orang yang solat bersendirian.

2. Boleh

Berdasarkan perbuatan Abdullah Bin Abbas R.A, beliau berkata :

قْبَلْتُ رَاكِبًا عَلَى حِمَارٍ أَتَانٍ وَأَنَا يَوْمَئِذٍ قَدْ نَاهَزْتُ الِاحْتِلَامَ ، وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي بِالنَّاسِ بِمِنًى إِلَى غَيْرِ جِدَارٍ ، فَمَرَرْتُ بَيْنَ يَدَيْ بَعْضِ الصَّفِّ ، فَنَزَلْتُ وَأَرْسَلْتُ الْأَتَانَ تَرْتَعُ ، وَدَخَلْتُ فِي الصَّفِّ فَلَمْ يُنْكِرْ ذَلِكَ عَلَيَّ أَحَدٌ

“Aku datang dengan menunggang keldai betina. Ketika itu aku hampir baligh. Rasulullah S.A.W sedang solat di Mina dengan tidak menghadap ke dinding. Maka aku lintas di depan sebahagian saf. Kemudian aku melepas keldai betina itu supaya mencari makan sesukanya. Lalu aku masuk kembali di tengah saf dan tidak ada seorang pun yang mengingkari perbuatanku itu” (HR. Al Bukhari 76, Muslim 504).

Berdasarkan hadis ini, ianya boleh melintas di depan makmum dalam saf. Ini adalah kerana setiap perbuatan para sahabat yang diketahui Rasulullah S.A.W dan tidak ditegur, maka ia merupakan dalil. Ia dipanggil sebagai sunnah taqririyyah iaitu berasal dari persetujuan Rasulullah S.A.W terhadap sesuatu perbuatan atau perkataan.

Namun, apa yang lebih baik adalah jika boleh mencari jalan untuk tidak melintas di hadapan orang solat, itu adalah yang terbaik kerana kita tidak mahu mengganggu kekhusyukan orang yang solat itu.

Ambil kisah dan sebarkan

Jadi begitulah hukum dan larangan Rasulullah S.A.W terhadap perbuatan melintas di hadapan orang yang sedang solat. Jika kita solat di dalam masjid, carilah ruang yang lebih baik untuk lalu dan bukanlah di hadapan orang yang sedang solat, paling tidak pun di antara celah-celah orang yang solat, agar perintah Rasulullah S.A.W ini tidak dilanggar. Namun jika tiada juga ruang, maka adalah lebih baik kita tunggu sebentar sehingga habis solat, sambil itu boleh berzikir dan berselawat, itu adalah lebih baik.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...