AJAR ANAK JADI HEBAT DENGAN SEGELAS AIR!! JOM BACA DAN BANTU SEBARKAN

AJAR ANAK JADI HEBAT DENGAN SEGELAS AIR!!

Untuk pengetahuan kita bersama!! Lebih dahsyat lagi, ni la sebenarnya apa yang Nabi kita buat bila minum air! sebiji dengan apa yang Nabi kita sendiri buat tau.... jadi baca ni dan terus amal kat anak masing masing ye... Jom baca


Anak-anak yang kecil mudah dibentuk dari awal contohnya seawal umur 3 tahun kita boleh mnegajar dan membiasakan anak kita untuk belajar dan mengamalkan sesuatu yang baik.. contohnya ikut sunnah Nabi adab ketika minum air.. apa yang diajar ini boleh megubah hidup dia untuk 50 tahun akan datang.

kita boleh mengajar 5 benda simple dulu.. contohnya:-

1. Mengajar anak untuk menggunakan tangan KANAN bila pegang gelas untuk minum

2. Mengajar anak kita membaca Bismillah bila nak teguk air. Tak perlu pun doa yang panjang- panjang.. untuk langkah awal boleh melatih anak dengan hanya mengucapkan  kalimah Bismillah.

3. Mengajar anak supaya jangan tiup air walaupun air tu panas. Biarkan saja air tu sejuk sendiri.

4. Mengajar anak minum 3 kali dalam setiap gelas yang diminumnya. Kiranya habiskan segelas air itu dalam 3 kai tegukan. Bukan teguk sekali harung jak sampai habis.

5. Mengajar anak mengucapkan Alhamdulillah bila sudah habis minum... sangat mudah kan carany??



Kenapa kita perlu mengajar anak kita 5  benda yang mudah ini??


Selain mengikut sunnah Nabi dan mendapat manfaat dari segi kesihatan, manfaat lain mengajar anak kecil adalah supaya anak kita dapat mengawal emosinnya. Bayangkan bila tengah haus dan anak kita minum air tanpa adab yang betul... kan alangkah baiknya apa bila ada langkah yang anak perlu buat... secara tidak langsung kita melatih anak kita secara halus supaya dia boleh mengawal emosinya sendiri lagi-lagi apabila tengah lapar dan haus.

Ni la sebenarnya antara teknik untuk mengajar anak supaya dapat mengawal emosi mikro dia supaya Emotional Intelligence (EQ) anak akan menjadi semakin hebat!! bila emosi yang sekecil ini dia boleh hadapinnya, emosi yang lebih besar nanti jadi lebih senang untuknya kawal.

JOm sebarkan tips ini agar bermanfaat kepada orang lain




No comments:

Post a Comment

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI.

HUKUM SOLAT TIDAK PAKAI BAJU DALAM BAGI PEREMPUAN DAN SELUAR DALAM BAGI LELAKI.INI JAWAPAN YANG PERLU DIKETAHUI. Sudah tentu terta...